Leírás
A film két választható verzióban van a lemezen 4:3 Full Frame és 16:9 ( 1,66:1 )
A film a Stanley Kubrick korai évek boxban is kapható!
A kiadvány a Kultúrbarlang által indított ARS LONGA MESTERFILMEK 8. darabja.
„A gengszter és a művész egykutya az emberek szemében” – hangzik el Stanley Kubrick első hollywoodi filmjében, aki ezzel a rafinált rablástörténettel bizonyíthatta be rátermettségét a filmgyártás (al)világában. A los angeles-i lóversenypálya pénztárát merész akcióval kirámoló bűnözőhős válogatott szakember-gárdája élén korábban példátlan bűntettet hajt végre – ám hiába a hajszálpontosan kidolgozott terv és a profi munkatársak, a könyörtelen véletlenek és kiszámíthatatlan szenvedélyek ezúttal is keményebb ellenfélnek bizonyulnak minden hatóságnál. A korai Kubrick-filmekre jellemző alapkonfliktus, amely a deviáns egyén és a kontrolálhatatlan események szembeállítását helyezi középpontba (Dr. Strangelove, Lolita, Spartacus), tökéletes befogadó műfajra talál a kockázatos rablásokra építkező heist-filmben: a nagy dobásról szóló izgalmas bűnügyi történetben a rendező nem csak a korabeli film noirok hagyományosan sötét társadalmi látleletét mutatja be, de a tökéletességre törekvő művészi munkamódszerét fenyegető veszélyekről is vall.
A cselekményvezetésében, karakterrajzaiban és látásmódjában csupán a gengszter-noir klasszikusaihoz (Kísért a múlt, Gyilkosok) fogható Gyilkosság az 50-es évek egyik legkiválóbb bűnügyi filmje, amelynek forgatókönyvét a korszak első számú krimiírója, Jim Thompson (Svindlerek, A gyilkos bennem) jegyzi. Az alig 28 esztendős Kubrick már álomgyári belépője idején a legjobb alkotótársak kiválasztására törekedett, Thompson bravúros párbeszédeit a műfaj olyan emblematikus színészei közvetítik, mint Sterling Hayden (Aszfaltdzsungel) vagy Elisha Cook (A máltai sólyom), a lenyűgöző látványvilág pedig a világhírű Lucien Ballard (Laura, Vad banda) operatőri munkáját dicséri. Egyszerre örökérvényű műfaji remekmű és különösen erőteljes művészi önvallomás: a Gyilkosság helye ott van a Keresztapa, a Bonnie és Clyde és a Szemtől szemben mellett a szerzői gengszterfilmek piedesztálján.
( Varró Attila 2013 )