392 oldal / MMA 2021
Tóth János (1930–2019) életműve rendkívül gazdag és sokszínű. Operatőrként nemcsak egész estés játék-, hanem rövid- és animációs filmek is fűződnek a nevéhez, a saját rendezésében és fényképezésében készült etűdök pedig eredeti látásmódjukkal és stílusukkal önálló fejezetet alkotnak a magyar film történetében. S legalább két operatőri munkája a magyar filmművészet vitathatatlan csúcsteljesítménye: a Huszárik Zoltánnal 1965-ben forgatott Elégia és Makk Károly 1970-es Szerelem című alkotása. Jelenléte a magyar filmművészetben jóval több, mint általában az operatőröké: egyéni világlátású és összetéveszthetetlen stílusú szerző.
Tóth János rendezőről és operatőrről nem készült még monografikus igényű elemzés. E könyv első fele ezt a hiányt igyekszik pótolni, míg második felében az alkotóval készült interjúk olvashatók.
DVD:
Tóth János: Örök mozi 90 perc 1982
Tóth János operatőr-rendező máig feledhetetlen, örökérvényű alkotása az Örökmozi. Tóth János, a kinematográfus, az ősmozi Mestere a szó nemes értelmében, újra láthatóvá tette filmszerető nézőink számára veszendő varázsát az Örökmozi felújított változatában. Tóth János mestersége képművész. Játékfilmjei és érzékeny filmetűdjei kivételes vizuális képzelőerővel és tehetséggel megalkotott mozgóképek, melyeknek minden egyes filmkockája tisztelgés az ősmozi előtt. Különös atmoszférájú filmjei és etűdjei egy ősi képművész és filozófus üzenetét hordozzák. Az Örökmozi kisfilmek rózsafüzére, képei szerves stílusegységben tartják a különféle témájú filmeket, s ezáltal a részek új minőséggé állnak össze. Tóth János az Örökmozi zenei szerkezetét hangsúlyozza: “Amikor két kép összeillesztésénél olyan asszociációs feszültség keletkezik, ami külön-külön egyik képben sincs benne, akkor ott jön létre új minőség.”
Az összeállítás a következő rövidfilmeket tartalmazza: CSENDÉLET (1962) – Rendezte: Novák Márk; POÉZIS (1972) – Rendező-operatőr: Tóth János; ARÉNA (1969) – Rendező-operatőr: Tóth János; RAGYOGÁS (1972-82) – Rendező-operatőr: Tóth János.